Må du fortelle arbeidsgiver hvorfor du er sykemeldt?

Mange er usikre på hvor mye man må dele med arbeidsgiveren sin om sykdommen hvis man blir sykemeldt. Svaret er at arbeidsgiver ikke har rett til å vite detaljer om din diagnose eller sykdomshistorie.

Hva har arbeidsgiver krav på å vite?

Arbeidsgiver har krav på å få vite det som er nødvendig for at du skal kunne utføre jobben din, og for at arbeidsgiveren skal kunne tilrettelegge arbeidsplassen. Dette betyr at du bør informere om hvordan sykdommen din påvirker arbeidskapasiteten din, for eksempel om du kan jobbe deltid, eller om du trenger spesielle tilpasninger på grunn av helseutfordringene dine.

Hvis du har plager som krever spesielle tiltak – som for eksempel ryggproblemer som krever en ergonomisk stol – kan arbeidsgiver ha behov for denne informasjonen for å tilrettelegge arbeidsplassen på en best mulig måte.

Hva skjer hvis du ikke gir nok informasjon?

Hvis du ikke gir tilstrekkelig informasjon om hvilke hensyn som må tas, kan det føre til at arbeidsgiver ikke klarer å oppfylle sin plikt til å tilrettelegge arbeidet for deg. Det kan også få konsekvenser for deg ved at det kan det påvirke retten din til sykepenger og om arbeidsgiver har grunnlag for oppsigelse.

Er du som arbeidstaker usikker på om du blir ivaretatt på riktig måte av arbeidsgiver under sykemeldingen? Ønsker du som arbeidsgiver hjelp med at oppfølgings- og tilretteleggingplikten utføres korrekt måte? Advokatfirmaet Lærum, Lier, Stende & Berven AS har over lang tid bistått både arbeidstakere og arbeidsgivere i ulike arbeidstvister. Ta gjerne kontakt ved å sende oss en e-post til post@nlls.no eller ring oss på 63 81 01 40 for å avtale et møte.

Av advokat Eva Barrow